Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2013

"Στο κόκκινο" τα καταστήματα σε άνοδο τα e-Shops

Διττή είναι η πραγματικότητα του εμπορίου στην Ελλάδα, καθώς οι οικονομική κρίση έχει επιφέρει μεγάλο πλήγμα στις επιχειρήσεις, ακόμη και σε εκείνες που βρίσκονται στους μεγάλους εμπορικούς δρόμους, ενώ παράλληλα αλλάζουν και οι καταναλωτικές μας συνήθειες.
Στροφή στις ........

online αγορές φαίνεται ότι έχουν κάνει οι Έλληνες τα τελευταία χρόνια, αναζητώντας καλύτερες τιμές και μεγαλύτερη ποικιλία, ενώ παράλληλα προχωρούν σε σύγκριση τιμών και κόστους και κερδίζουν χρόνο.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα σαφώς απέχει από το μέσο όρο της ΕΕ επί του συνολικού τζίρου, ωστόσο παρουσιάζει μεγάλη αύξηση, η οποία σε ορισμένους τομείς φτάνει το 50%. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα , η αξία των online αγορών των Ελλήνων καταναλωτών έφτασε τα 2,9 δισ. ευρώ το 2012, έναντι 1,8 δισ. ευρώ το 2011. Συνολικά 1,9 εκατομμύρια Έλληνες αγόρασαν online προϊόντα και υπηρεσίες, ενώ έκαναν κατά μέσο όρο ετησίως 20 αγορές μέσω του Διαδικτύου συνολικής αξίας 1.600 ευρώ. Πρώτο στη λίστα των Ελλήνων καταναλωτών για αγορές από το Διαδίκτυο είναι οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, καθώς υπάρχει μεγάλη προσφορά από τα ταξιδιωτικά πρακτορεία και τις εταιρείες. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται οι εξαγορές εξαρτημάτων και περιφερειακών για Η/Υ, ενώ την τρίτη θέση καταλαμβάνουν οι αγορές ηλεκτρονικών συσκευών.

Αντιστρόφως ανάλογη είναι η εικόνα στο λιανικό εμπόριο, όπου αύξηση παρουσιάζουν μόνο τα λουκέτα που βάζουν οι επιχειρήσεις και η ανεργία. Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνει η Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2012 της ΕΣΕΕ, στο πρώτο 9μηνο του 2012 έβαλαν έκλεισαν 68.000 επιχειρήσεις, ενώ άλλες 63.000 επιχειρήσεις βρίσκονται "στο κόκκινο", αφού ήδη οι μισές από το σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων αδυνατούν πλέον να ανταποκριθούν στις τρέχουσες υποχρεώσεις τους. Την ίδια στιγμή χάθηκαν 93.500 θέσεις εργασίας, ενώ ο αριθμός των εργαζομένων φτάνει πλέον μόλις τους 673.400. Για πρώτο φορά από το 1999, οι θέσεις εργασίας στο εμπόριο έπεσαν κάτω από τις 700.000.

Οι διαδικτυακοί «ερευνητές αγοράς» που ωθούν όλο και περισσότερους Έλληνες να συμβουλευτούν το internet για τις αγορές τους, είναι το www.skroutz.gr, το www.bestprice.gr και το shopping. pathfinder.gr, καθώς πέρα από την άμεση σύγκριση που μπορείς να κάνει κανείς στις τιμές των προϊόντων, βρίσκονται στη διάθεση των καταναλωτών 24 ώρες το 24ωρο. Ωστόσο στις ηλεκτρονικές αγορές θα πρέπει οι καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς μπορεί να έλθουν αντιμέτωποι με προβλήματα όπως: η μη παράδοση του προϊόντος που παρήγγειλαν, η επιβάρυνση με επιπλέον έξοδα χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και η χρέωση χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί παραγγελία.

Σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ, οι καταναλωτές για να μπορέσουν να αξιοποιήσουν τα σαφή πλεονεκτήματα, όπως η εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων και τις τεράστιες δυνατότητες που δίνει το ηλεκτρονικό εμπόριο, χωρίς να πέσουν σε παγίδες, πριν παραγγείλουν ένα προϊόν μέσω διαδικτύου πρέπει να προσέχουν τα εξής:

- Να ενημερώνονται σχετικά με την ταυτότητα και την αξιοπιστία του ηλεκτρονικού καταστήματος.
- Να κάνουν τις αγορές τους σε ιστοσελίδες που παρέχουν «ασφαλείς συναλλαγές», βάσει διεθνών πιστοποιήσεων.
- Για αγορές είναι προτιμότερες οι προπληρωμένες πιστωτικές κάρτες, που ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο οικονομικής ζημίας.
- Οι όροι χρήσης της συναλλαγής πρέπει να είναι προσβάσιμοι και διαφανείς.
- Να αποφεύγουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές από υπολογιστές τρίτων ή δημόσια προσβάσιμους (π.χ. από Ίντερνετ καφέ).
- Να φυλάσσουν τους κωδικούς σε ασφαλές μέρος. Να μην χρησιμοποιούν για κωδικό ονόματα οικείων, ημερομηνίες γέννησης, επετείων, κλπ, που εύκολα μπορεί να μαντέψει κανείς.
- Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στους αγοραστές να εκτυπώσουν ή να «σώσουν» στον υπολογιστή τη συναλλαγή που πραγματοποίησαν. Επιπλέον, οι συναλλαγές πάντοτε να επιβεβαιώνονται με e-mail.
- Να διατηρούν όλα τα στοιχεία επικοινωνίας- ίσως τα χρειαστούν σε περίπτωση αργοπορίας ή προβλήματος με τη παράδοση του προϊόντος.
- Να γνωρίζουν ότι έχουν τα ίδια δικαιώματα σαν να κάνουν αγορές από κανονικό κατάστημα (π.χ. σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος, μη εκπλήρωσης παραγγελίας κλπ).
Σύμφωνα με το ν. 2251/1994, όπως τροποποιήθηκε από το ν. 3587/2007 που εφαρμόζεται και στις συναλλαγές μέσω Διαδικτύου, υπάρχει δικαίωμα αδικαιολόγητης υπαναχώρησης εντός 14 ημερών από την παραλαβή των προϊόντων. Σε περίπτωση επιστροφής, οι καταναλωτές επιβαρύνονται με τα έξοδα αποστολής.
Τέλος οι καταναλωτές αν δεν παραλάβουν το προϊόν ή λάβουν ένα προϊόν χωρίς να το έχουν παραγγείλει, πρέπει να απευθυνθούν έγραφα τόσο στο κατάστημα όσο και στην τράπεζα από την οποία έχουν χρεωθεί για την αγορά του προϊόντος και να ζητήσουν την ΑΚΥΡΩΣΗ της συναλλαγής και την ΔΙΑΓΡΑΦΗ της φερόμενης χρέωσης.

ΚΟΡΟΜΗΛΑΣ Δ. ΧΡΗΣΤΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ ,Μaster ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΥΠΡΟΥ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΤΡΙΤΕΚΝΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ Ν. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ


Πηγή : filiatranews