Σε 45 μέρες και με την έκδοση μίας «πολύ-άδειας» έναντι πολλών θα ανάβει το πράσινο φως για τις μεγάλες επενδύσεις, σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για «τη διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις».
Το νομοσχέδιο των 153 σελίδων που κατατέθηκε από τον υφυπουργό Ανάπτυξης Νότη Μηταράκη στη Βουλή απλοποιεί τις διαδικασίες για την έγκριση δημόσιων και ιδιωτικών στρατηγικών επενδύσεων.
Ο υφυπουργός εκτίμησε ότι ο νέος επενδυτικός νόμος θα έχει ενεργοποιηθεί μέχρι τον Απρίλιο του 2013.
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφων, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, σημείωσε ότι η ακίνητη περιουσία της Εκκλησίας είναι σημαντική αλλά μπλοκαρισμένη, διότι άλλοτε υπολογίζεται σαν κρατική και άλλοτε σαν ιδιωτική, και τόνισε ότι με τα κίνητρα που δίνονται μέσω του νέου νόμου, τελικά παρέχονται στην Εκκλησία τα ίδια κίνητρα όπως σε ιδιώτη.
Αναφερόμενος στη διαδικασία «fast track», ο υφυπουργός σημείωσε ότι δεν έχει δείξει ακόμη τη δυναμική του και μεταξύ άλλων σχολίασε στη συνομιλία του με δημοσιογράφους ότι το λιμάνι κρουαζιέρας στο παραλιακό μέτωπο της πρωτεύουσας θα γίνει με αυτή τη διαδικασία.
Υπογράμμισε ότι οι βελτιώσεις που προβλέπει το νέο νομοσχέδιο σε ό,τι αφορά στις προκαταβολές των επιδοτήσεων, αυτές θα ισχύουν και για τις ήδη ενταγμένες επενδύσεις.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης φέρνει τις ακόλουθες σημαντικές αλλαγές:
• Δημιουργείται υπηρεσία μίας στάσης για τις στρατηγικές επενδύσεις καθώς μαζεύονται όλες οι αρμοδιότητες στη γενική γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων και συγκεκριμένα στη γενική διεύθυνση Στρατηγικών επενδύσεων. Οι ενδιαφερόμενοι για ιδιωτικές επενδύσεις θα υποβάλλουν τους φακέλους τους στην Invest In Greece και εκείνοι που θέλουν να αναπτύξουν σχέδια δημόσιων επενδύσεων θα στέλνουν τους φακέλους τους στη γενική διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων. Η υπηρεσία αυτή είναι αρμόδια για να συντονίσει όλους τους φορείς προκειμένου να συλλέξει τις άδειες. Αν παρέλθουν 45 μέρες χωρίς την έκδοση αδειών από τις αρμόδιες υπηρεσίες τότε η επένδυση αυτόματα αδειοδοτείται.
• Καθιερώνεται η «πολυάδεια» αντί για την έκδοση πολλών αδειών για τις επενδύσεις.
• Παρέχονται διευρυμένα χρονικά όρια παραμονής στους επενδυτές τρίτων χωρών και ιδιαίτερα σε όσους προβαίνουν σε αγορά ακίνητης περιουσίας άνω των 300.000 ευρώ.
• Εισάγεται ο θεσμός των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων, αναφορικά με την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων για το χωροταξικό προορισμό, την επενδυτική ταυτότητα ακινήτων, τη χωροθέτηση και την παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας, για τη διευκόλυνση των επενδυτών.
• Δίνεται η δυνατότητα στην Εκκλησία της Ελλάδας να κάνει χρήση των διατάξεων για την αξιοποίηση της περιουσίας της.
• Δημιουργείται η «Αττικό Παράκτιο Μέτωπο Α.Ε.» στην οποία υπάγονται όλες οι δημόσιες και ιδιωτικές εγκαταστάσεις από την περιοχή του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας μέχρι το Σούνιο για την καλύτερη αξιοποίησή τους
• Βελτιώνεται ο επενδυτικός νόμος και δίνεται η δυνατότητα της 100% προκαταβολής των επιδοτήσεων κατά την έναρξη της επένδυσης, ο χρόνος υποβολής αιτήσεων θα είναι ανοικτός, οι επενδυτές θα μπορούν να αναθέτουν τα σχέδια τους για έλεγχο σε πιστοποιημένους φορείς.
• Απλοποιείται η διαδικασία για τη δημιουργία υδατοδρομιων.
Πιο αναλυτικά:
Στρατηγικές Επενδύσεις
1. Ενισχύεται ο ρόλος της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων. Δίνεται η δυνατότητα στη Δ.Ε.Σ.Ε. να συγκροτεί ομάδες εργασίας σε επίπεδο Γενικών Γραμματέων προκειμένου να καταστεί αποτελεσματικότερος ο συντονισμός της δράσης των αρμόδιων Υπουργείων.
2. Διευρύνεται το πλαίσιο των Στρατηγικών Επενδύσεων καθώς παρέχεται η δυνατότητα υπαγωγής στο σχετικό θεσμικό πλαίσιο των Στρατηγικών Επενδύσεων και επιχειρήσεων που ήδη λειτουργούν η διατήρηση των οποίων θεωρείται κρίσιμη για την εθνική οικονομία.
3. Διευκολύνεται το σύστημα αδειοδότησης επενδυτικών σχεδίων καθώς συστήνεται η Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων, η οποία θα χειρίζεται συνολικά τις αιτήσεις Στρατηγικών Επενδύσεων.
4. Με την σύσταση της Γ.Δ.Σ.Ε. αποσαφηνίζεται πλήρως το τοπίο σχετικά με την διαδικασία της αδειοδότησης καθώς αναλαμβάνει την ευθύνη να διαχειρίζεται τον επενδυτικό φάκελο ενώ η «Επενδύστε στην Ελλάδα ΑΕ» στοχεύει με την αξιοποίηση του διεθνούς δικτύου που διαθέτει στην προσέλκυση όλο και περισσότερων επενδύσεων και την παροχή τεχνογνωσίας.
5. Η «Επενδύστε στην Ελλάδα ΑΕ» εισηγείται στη Διϋπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) την υποβολή επενδύσεων που πιθανόν να μην πληρούν κάποια από τα κριτήρια που ενδεικτικά έχουν τεθεί από την εν λόγω επιτροπή, πλην όμως κρίνεται ότι θα επιφέρουν συνολικά σημαντικά αποτελέσματα για το σύνολο της οικονομίας της χώρας.
6. Με δεδομένη την οικονομική συγκυρία, καταργείται η υποχρέωση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής συμμετοχής και προωθείται η αύξηση της Διαχειριστικής Αμοιβής η οποία θα καταβάλλεται σε δύο στάδια και σε συνάρτηση με την εξέλιξη της επένδυσης.
7. Δίνεται επίσης έμφαση, στη δυνατότητα εισαγωγής φορολογικών κινήτρων για την ανάπτυξη στρατηγικών επενδύσεων, στο πλαίσιο των περιορισμών του κοινοτικού δικαίου και της υφιστάμενης δημοσιονομικής συγκυρίας.
8. Για την άρση σημαντικών γραφειοκρατικών εμποδίων και με στόχο την απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης, καταργείται η ανάγκη έκδοσης πολλαπλών αδειών και αντικαθίσταται με την έκδοση «πολυάδειας».
9. Διευκολύνονται οι επενδυτές τρίτων κρατών ως προς την παραμονή τους στην Ελλάδα με την παροχή διευρυμένων χρονικών ορίων παραμονής για τους εκπροσώπους των επενδυτικών φορέων και των συνεργατών τους. Παράλληλα παρέχεται δυνατότητα χορήγησης αδειών διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών και σε μέλη οικογενειών τους, που προβαίνουν σε αγορά ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα η αξία της οποίας υπερβαίνει τις 300.000 Ευρώ.
Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων
Με το υφιστάμενο Σχέδιο Νόμου εισάγεται ο θεσμός των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ), που διέπουν τις Στρατηγικές Επενδύσεις επί ιδιωτικών ακινήτων αναφορικά με την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων για το χωροταξικό προορισμό, την επενδυτική ταυτότητα ακινήτων, τη χωροθέτηση και την Παραχώρηση Αιγιαλού και Παραλίας και για τα οποία προβλέπεται αναλογική εφαρμογή των ΕΣΧΑΔΑ, του ν. 3894/2010, περί δημοσίων Ακινήτων. Χρήση των σχετικών πλαισίων μπορεί να γίνεται κατόπιν αιτήματος του επενδυτή.
Εισάγεται διάταξη προκειμένου να παρασχεθεί η δυνατότητα στην Εκκλησία της Ελλάδας να κάνει χρήση του θεσμικού πλαισίου περί στρατηγικών επενδύσεων και κατ΄επέκταση και των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ). Η υπαγωγή στο σχετικό θεσμικό πλαίσιο στοχεύει στην αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, έτσι ώστε, πέραν των άμεσων και σημαντικών ποιοτικών και ποσοτικών αποτελεσμάτων για τη συνολική εθνική οικονομία, να ενισχυθεί το φιλανθρωπικό - κοινωνικό έργο της Εκκλησίας.
Αττικό Παράκτιο Μέτωπο Α.Ε.
Δημιουργείται, προς χάριν του Δημοσίου και υπό την εποπτεία του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η «ΑΤΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΜΕΤΩΠΟ Α.Ε.», με διάρκεια ζωής 99 έτη και με σκοπό τη διοίκηση, διαχείριση και αξιοποίηση δημοσίων και ιδιωτικών εγκαταστάσεων που βρίσκονται στην περιοχή μεταξύ Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας και ακρωτηρίου Σουνίου.
Στόχος της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι το Ελληνικό κράτος να καθορίσει μια ισορροπημένη και ενιαία στρατηγική ανάπτυξης για όλη την περιοχή, με συμπληρωματικές και όχι ανταγωνιστικές παρεμβάσεις που διασφαλίζουν:
• την πρόσβαση των πολιτών και επισκεπτών στο παράκτιο μέτωπο
• τη συνολική ανάπτυξη της περιοχής
• την πλήρη συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς όρους
• το βέλτιστο καθορισμό χρήσεων γης και όρων δόμησης
• την υλοποίηση των αναγκαίων συμπληρωματικών υποδομών
• τη δημιουργία υπεραξιών για όλη την Αττική
Επενδυτικός Νόμος: Ρευστότητα - Ταχύτητα – Διαφάνεια
Με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρείται επίσης ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου ιδιωτικών επενδύσεων, που υπάγονται σε επενδυτικούς νόμους.
Στο πλαίσιο αυτό:
1. Εισάγονται διατάξεις που αναμένεται να ενισχύσουν τη ρευστότητα των επενδυτών, δια της προκαταβολής έως και του συνολικού ποσού επιδότησης, κατά την έναρξη της επένδυσης, δια της κατάθεσης εγγυητικής επιστολής, προς διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.
2. Καταργείται ο χρονικός περιορισμός υποβολής επενδυτικών σχεδίων, κάθε Απρίλιο και Οκτώβριο και παρέχεται δυνατότητα υποβολής επενδυτικών σχεδίων καθ' όλη τη διάρκεια του έτους.
3. Με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας, για τα Μεγάλα Επενδυτικά Σχέδια, το ύψος των οποίων καθιερώνεται στο όριο των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ, προβλέπεται νομοθετική κύρωση.
4. Παρέχεται επίσης νομοθετική εξουσιοδότηση, για ανάθεση ελέγχων επενδυτικών σχεδίων σε πιστοποιημένους φορείς, προς υποβοήθηση του έργου των αρμοδίων Υπηρεσιών και υπό την τελική έγκριση της Διοίκησης. Με την έκδοση υπουργικής απόφασης, θα καθορισθούν οι προϋποθέσεις και η διαδικασία πιστοποίησης των φορέων.
5. Συστήνεται αυτοτελές τμήμα επιθεώρησης ιδιωτικών επενδύσεων, που υπάγεται απευθείας στον αρμόδιο Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Σκοπός της υπηρεσίας αυτής είναι ο διαρκής έλεγχος τήρησης των διαδικασιών που διέπουν τις επιχορηγήσεις επιχειρηματικών σχεδίων και η πάταξη παραβατικών συμπεριφορών. Το γραφείο θα έχει και συμβουλευτικό ρόλο, διότι μέσω των πορισμάτων θα εντοπίζεται κάθε δυσλειτουργία των εφαρμοζόμενων διαδικασιών.
Υδατοδρόμια
Τέλος με το σχέδιο νόμου επιχειρείται να δοθεί μία μόνιμη λύση ως προς την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση υδατοδρομίων, έτσι ώστε, εφόσον υπάρξουν ενδιαφερόμενοι πάροχοι τέτοιου είδους μεταφορών, να μπορούν να προχωρήσουν απρόσκοπτα στην ανάπτυξη της δραστηριότητας.
Συγκεκριμένα, τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από ένα ενιαίο, ολοκληρωμένο και συνεκτικό νομοθετικό πλαίσιο για την ίδρυση και εκμετάλλευση υδατοδρομίων είναι η προσέλκυση επενδύσεων σε αυτόν τον κλάδο, η ανάπτυξη της δραστηριότητας των αερομεταφορών τέτοιου τύπου, η τόνωση του τουρισμού, ειδικά στις νησιωτικές περιοχές που δεν είναι ευκόλως προσβάσιμες, η ανάπτυξη της περιφέρειας, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και φυσικά η βελτίωση υπηρεσιών μεταφοράς όπου αναπτυχθούν υδατοδρόμια.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις επιτρέπεται η δημιουργία υδατοδρομίου από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, εφόσον τηρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Επιχειρείται η θεσμοθέτηση μίας σαφούς και χρονικά οριοθετημένης διαδικασίας αδειοδότησης. Συγκεκριμένα, ορίζεται μία Διεύθυνση του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ως κύρια αρμόδια να παραλάβει την αίτηση και τον τεχνικό φάκελο του ενδιαφερόμενου και να λάβει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα τις απαραίτητες εγκρίσεις από συναρμόδιους φορείς και υπηρεσίες.